stallhubbo

Alla inlägg den 3 mars 2012

Av Stall Hubbo - 3 mars 2012 22:24

Efter så många månader som en helt okänd person tänker jag faktiskt presentera mig ! så det så !  


Jag heter då Emelie Hentunen och rider Jossans Heddan och har gjort det i snart 5 månader. Planerar att detta ska hålla ;) DÄREMOT så är jag brunett nu, vilket jag inte är på bilden :)))


Min ridkarriär: Oj, jag började rida på en shettis när jag var kanske 4 år gammal, red henne i något år tror jag eller några vet inte. Slutade rida och började sedan rida igen och lära mig grunderna på Rocklunda Ridskola. Red där i några år tills jag kände att det tog stopp, jag lärde mig ingenting där. Så jag började leta efter medryttarhäst, kollade på några tills jag hittade till Norrängen. Red där i ungefär ett år har jag för mig. På två olika hästar, tills den sista medryttarhästen flyttade. Blev då hästlös och vägrade rida(förutom mitt hjärta som jag red i sommras endast trav och skritt han var egentligen waaay för svår för mig!). Tills jag kom på att jag skulle komma över min galopprädsla, blev avkastad rätt rejält i början av norrängen tiden - jag skulle ju trotts allt rida när jag åkte till Mallis och då var jag ju tvungen att kunna galoppa ! Så jag red en ridskolehäst som min kompis hade som sommarhäst. Hade ridit henne förut, så visste vart jag hade henne och sådär. Galoppa och hoppade några lägre hinder. OCh tro mig på mallis far vi fram i full fräs i deras "skog"(djungel) skitkul var det :D och sen efter det kände jag att det var dags att kolla igen, jag kunde inte vara utan hästarna. Och så hittade jag Jossans annons :) Hade sett den förut men inte nappat på den på grund av ekonomiska problem = jag inte vilja betala med min heela 1000 lapp i månaden. Den räcker knappt nu :p Men hon la ut en ny och skrev att hellre en som passar. Och här är jag nu ! Lär mig fortfarande och kämpar envist för att bygga upp ett band med min pärla(Heddan).

Födelsedatum: 95 01 08

Började rida år: 98 eller 99, men mer på riktigt blev det 2010 tror jag, har för mig att jag började rida Grodan då.

Bästa/roligaste hästminnet: Har för många
Bästa: När jag och min älskade moster flög fram på varsin ponny på mallis, i sådär minst 35 grader !
Roligaste: När jag red Zoya på norrängen och jag och N+N hade vart och kollat på shettisarna när vi "mobbade" varandra för att de alltid va två som hade nått likadant - jag var den enda med väst ;D

OCH bästa/roligaste: när jag kunde sitta på studsmattan och zoya stå vid den och äta gräs på den som jag lagt upp(den var ju egentligen livsfarlig) ett riktigt band, min sessa   och exakt samma band vill jag ha med heddan !

Favoritsysselsättning i stallet: Fixa havre/"gröt", mysa och borsta (självklart rida med !)

Mål med ridningen: Allmänt: Ta mig igenom en hel hopptävling och ta mig därifrån med en blågul rosett !
Heddan: Klara av att galoppa utan att få flashbacks från när jag flög av. 

Några kloka ord: Våga vara dig själv, någon kommer alltid hata dig även om du är som alla andra.

Detta vet du inte om mig: Jag är livrädd för att sova själv och kan tända lampan flera gånger per natt för att jag tror att nån kollar på mig. + att jag sover med täcket sådär vänt runt fötterna för att jag har en känsla av att nån ska dra i mina fötter och släpa ut mig ur rummet. (sett för många gånger på Paranormal Activity-filmerna? ja kanske;))

och lyckas du läsa alla blogglänkar så skriver jag nu:
Ni hittar mig endast på stolenseconds.blogg.se :)

En av de första bilderna som togs på oss !

 
Första bilden över bommar, gillar den - förutom att jag ser ut att ha värsta dubbelhackan :((
 
En sekundsbild när jag hade med mig fotograf!
 
Min pärla, även om hon inte alltid gör som jag vill !
 
Första galoppen   
 


//Emelie

Av Stall Hubbo - 3 mars 2012 22:20

Jag tänkte berätta lite om hur det går för mig (Rebecka) och Destiny just nu!   


Vi jobbar på i både dressyren om hoppningen.. Destiny har hittat galoppen helt, vilket känns superduper skönt! Hon har blivit mjuk och fin, lyhörd och mer uppmärksam mot vad hon var förut. Hon har gjort stora framsteg i hoppningen också, hon tar nu mycket finare språng över hindrena och eftersom hon inte tappar galoppen hjälper det till. Hon har blivit mycket lugnare i ridningen och hon stressar absolut inte lika mycket som förut.


All tid och träning som man har lagt ner ger resultat och det känns ju bara underbart bra! Nu börjar tävlingssäsongen också och vi är på G!  

   

   

//Rebecka

Av Stall Hubbo - 3 mars 2012 21:43

Bäst att skriva här innan man blir bannlyst..  


Heddan är i fullgång igen, vi travar och galoppar, men fick göra ett kortare break för att låta Lena Rosqvist justera henne i bäckenet, där hon lyckats dra sig sned. Nu är vi dock på väg tillbaka, med order om stretchning, massage och styrketräning, men det tar sig!


På måndag är det tömkörning för Anders Eriksson igen. Spännande!

Lite bilder från sist:

Foto by Emelie Hentunen

     

Flytt undan tömmen, vänster sida.

                   

Det här har vi tränat på nu, och jag tycker nog att det har tagit sig lite, trots vårat 2 veckors break.. Men nya tag på måndag alltså! Totalt så är det tre pass kvar på vår tömkörningsperiod, och sedan är det sommar! Härligt! Och redan nu så har vi kunnat påbörja att vara i paddocken lite, inte illa för att vara i början av mars inte!


Ska jag nu ta och uppdatera lite så kanske jag skulle ta och uppdatera lite om Q med, trots att han egentligen är utböling.  Men eftersom jag är Hubboare, så får han liksom slinka med in på ett bananskal.

Måste nästan göra en liten återblick...


Maj 2011

 

Juni 2011

    

Juli 2011

       

Augusti 2011

    

September 2011

     

Oktober 2011

               

November 2011

    

December 2011

          

Januari 2012

       

Februari 2012

                                                                                   


Min lille gosgris!!  


Idag har jag stått och dragit av honom MASSOR med vinterpäls! Äntligen börjar den att släppa!! Det ska bli så roligt att se hur han ser ut under allt lurv!! Då lär det bli en ny bildbomb.. 


Kram på er!

// Jossan, Heddan och Quimero  







Av Stall Hubbo - 3 mars 2012 16:37

Idag när jag var ute och gick med Lindos så ryckte det helt plötsligt till i grimskaftet... Jag vände mig om.. åh då har han lagt sig ner för att rulla!!! HAHA...  


      


 

Av Stall Hubbo - 3 mars 2012 09:53

Yes äntligen är den tråkiga snön borta och den goa mysiga leran är framme igen!!    


Åh jag står och njuter av den härliga vårsolen.. fast vet inte riktigt vad som hände?!?!


    


Jag klarade nästan att rulla in hela mig men kom inte åt vid rumpan. :) / Flame



 
p.s Camilla blev alldeles dammig när hon borsta och gosa med mig :) d.s

Presentation


Stall Hubbo som är ett mindre stall som ligger strax utanför Västerås, ca 10 min. Stallet/gården ägs av Annika och Wajje sedan 1990. Vi är ett gäng glada hästtjejer i stallet och i denna blogg kan ni läsa om oss!

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kategorier

Vädret i Hubbo

Vädret Tillberga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2012 >>>

Ryttarna i Stall Hubbo:

Annika:

 

   

Jossan:

    

Malin:

 

Isabelle:

 

Julia:    

LInda: 

 

Madde:

  

 

 

 

 

Hästarna

Klicka på hästarnas namn så kommer info upp.

 

Bellton:

 

 

Catch the Cat

Jambo Roo  

 

Lindos MB

       

Primus Amor XF

  

Stifus af Jädra

 

  

              

     

  

The oldies and goodies. (Fd Hubbare)

 

Clooney MB

  

 

Wizze:

 

Classic Hill:

 

Destiny:

 

Pralin:

 

Frodi:

Teitur:

Leo:

 

Over the Moon

 

Willy

 

 

Änglarna

Caramel:

 

Laiser:

 

Heavenly Dreams:

Doreen:

 

Quimero:

 

 

Accalon:

 

 

Flame:

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stall Hubbo´s gästbok

Hästnyheter

Hästmagasinets nyheter

Tårtlistan

  

 

Emma: 

Malin: 

Rebecka:

Ellen:

Isabelle:

Jossan:

Madde:

Annika:


Ovido - Quiz & Flashcards