stallhubbo

Direktlänk till inlägg 5 mars 2012

Ryttaranalys hos Levad!

Av Stall Hubbo - 5 mars 2012 11:17

Idag har jag (Malin) varit på ryttaranalys hos Levad, ni kan läsa mer om det här: http://www.levad.se/?dnode=419 
Det var verkligen en aha upplevelse!!!   


Det är Birthe som gör den, som i vanliga fall är min sjukgymnast också!


Vi började med att jag fick förklara vart mitt problem sitter! Åh jag vet ju att jag är sne och jag speciellt har problem i vänster varv. Där jag hamnar snett och får trycket på höger skinka istället! Fia och Annika har tjatat på mig ang detta. Åh när jag hoppade upp på Fias fina dressyr häst i höstas och han ville byta galopp när vi satt i vänstergalopp på volten förstod jag att det nog var mer än jag trott... Så när jag fyllde år i november önskade jag mig en ryttaranalys!! ÅH fick det!!    Tack pappa   och farmor och farfar!!


Jag hade inte dessa problem förut, men för 2 och 3 år sen så gjorde jag två ordentliga avsittningar i asfalten... Inget jag kan rekomendera!!   Åh det var efter det som problemen började... Antagligen har jag skyddat mig själv mot det onda genom att parera sitsen... Sen har jag ju inte världens lättaste häst heller!!


Jaja.. nu var det ju inte detta jag skulle skriva om, utan ryttaranalysen... Men det kan vara bra att veta för er som kanske inte känner mig!  


Iallafall så får man sitta på en tryckmatta som sitter på en bock och så mäter bla hon upp hur jämt fördelat trycket är mellan de olika sidorna!

Åh här är bilden som kom upp på hennes dator första gången hon mätte.


Som ni ser är det ganska stor skillnad, hela 14 % som skilljer på trycket från vänster till höger!   

Sen är även de röda prickarna ganska ojämna. Både till ytan (storleken) och att de inte sitter vågrätt, dvs jäms med varandra. En annan grej som också skiljer är att mitt högra ben, skänkel, sitter längre framåt än vad det vänstra benet gör.


Så då började hon med att försöka komma fram till var i kroppen problemet sitter...


Först gick hon igenom överdelen av ryggen. Där sitter jag fast i bröstryggen, så där blev det en liten knäckning. Sen så är mina axlar lite ojämna så de fick sig en ordentlig stretchning. Sen är jag också väldigt svag i bålen!


Efter det fick jag sätta mig på på tryckmattan igen, och då hade fördelningen av trycket ändrat sig så att de röda prickarna satt jäms med varandra helt vågrätt. Men trycket var fortfarande väldigt ojämt.


Så det var bara att fortsätta och leta var problemet satt.. Då började hon kolla mina lår / höfter! Dels så är min vänstra lårmuskel mer spänd än höger, men det var ingen stor grej... Men fick lite massage! Däremot så var det jätte stor skillnad på min höft! Jag skulle stretcha höften genom att ligga på massagebritsen, ungefär som på denna bild fast man ligger men hela magen mot britsen!

Och att strecha vänster sida av höften gjorde väl lite ont och det drog lite grann! Men ingen större fara.. MEN högra sidan gjorde jätte ont!!    Så vi strechade den flera omgångar och sen fick jag ligga på rullen lite till och strecha ut höften på den!

  

Man ligger på rygg på en sån här rulle och gör en massa olika övningar! Helt super verkligen! Har redan en sån här hemma, och den har gjort susen för mig!   


Sen var det dags att sätta sig på tryckmattan igen!!
Åh tametusan!!! Helt plötsligt var trycket HELT JÄMT!!!    


   


Så himla coolt att det går att rätta till så fort!! Som ni ser är %-satsen i storsätt helt jämn! Även de röda prickarna är både jämn stora (strecket till höger på bilden är pga att det blivit ett väck i mattan) och sitter helt vågrätt!   

Så jag fick med mig lite övningar hem för att bibehålla detta! Så nu jäklar ska jag vara super duktig på detta!!


Efter detta fick jag sätta mig i en riktig sadel och känna själv hur jag fördelar vikten!! Först i lättsits och sen när jag rider lätt i olika varv! Även hur jag ska tänka och fördela vikten i stigbyglarna!! Helt suuuuuper!!   


Detta är nåt ALLA ryttare borde göra!!! Värt varenda krona!!!  


Ni kan läsa mer hur analysen går till på denna länk:
http://www.ridkonst.nu/attachments/File/Artikel_Birthe_Vogelius.pdf


Eftersom jag jobbar kväll idag så ska jag ut till stallet nu och testa vad Bellton tycker om detta!! Åh se om jag kan bibehålla känslan som jag hade hos Birthe! Men det tror jag för det kändes verkligen skillnad och jag förstod på ett helt annat sätt än vad jag gjort innan!!


Jag ska även boka in ett återbesök hos Birthe där man går igenom och kollar så att man inte "fallit tillbaka" igen och sen så behöver jag även få övningar för att träna upp bålstabiliteten. Men en sak i taget!!   


En annan sak som jag skulle vilja göra är att boka in Birthe på en föreläsning! Hon håller på i tre timmar och visar både praktiskt och teoretiskt hur man får den optimala sitsen! Detta kostar 350 kr / person om man är 10 stycken! Är det några som är intresserade så säg till så fixar jag det!!   


Nu ska jag ut i solen och köra ett ridpass på Bellton! Jag hoppas jag får ännu en aha-upplevelse!!



 
 
Ingen bild

therese

27 juni 2012 14:33

lät mkt bra :)... jag är nog intresserad om föreläsningen blir av .....tror jag får med mig min vännina oxå
mvh tess
hudvardtess@hotmail.com

Stall Hubbo

27 juni 2012 15:39

Den är sjukt bra! :)
Jag tänkte ta tag i det i höst! Håll utkik i bloggen!
Hälsningar Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stall Hubbo - 2 april 2015 10:41

Time flies... Åh vi är väldigt dåliga på att uppdatera vår blogg!! Men här kommer en hälsning från alla stjärnor på Stall Hubbo!    Först ut är Curre!!!        Fina Norma med hennes Alice under ett dressyrpass i solen!       Vår senaste...

Av Stall Hubbo - 24 december 2014 11:14

Det har varit lite dåligt med uppdateringar här...   Men här kommer iallafall en stoooor God jul-hälsning från oss alla till er alla!!                                      ...

Av Stall Hubbo - 5 november 2014 20:14

Har ju inte uppdaterat något här på vääääldigt länge.. (Blir lätt så när man redan bloggar på skriver i sin egen blogg, http://himmelskadrommar.bloggplatsen.se)    Calle har gjort en fantastisk insats under sitt år som treåring.  Vi har kört en...

Av Stall Hubbo - 21 september 2014 19:40

Idag har vi invigt nya paddocken med att löshoppa alla hästar i stallet och sen avslutade vi med lite fika!        Här kommer en riktig bildbomb på alla hästar!!                                                      ...

Av Stall Hubbo - 18 september 2014 10:35

Det har kommit en ny häst till stallet, The Curer! Men mest kallad Curre!   Han är en 8-årig fullblodsvallack som i sina ungdomsår gick några löp inom galopp, men som nu alltså är ridhäst på heltid!   Vi välkomnar honom och hans ägare Åse och Tes...

Presentation


Stall Hubbo som är ett mindre stall som ligger strax utanför Västerås, ca 10 min. Stallet/gården ägs av Annika och Wajje sedan 1990. Vi är ett gäng glada hästtjejer i stallet och i denna blogg kan ni läsa om oss!

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kategorier

Vädret i Hubbo

Vädret Tillberga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2012 >>>

Ryttarna i Stall Hubbo:

Annika:

 

   

Jossan:

    

Malin:

 

Isabelle:

 

Julia:    

LInda: 

 

Madde:

  

 

 

 

 

Hästarna

Klicka på hästarnas namn så kommer info upp.

 

Bellton:

 

 

Catch the Cat

Jambo Roo  

 

Lindos MB

       

Primus Amor XF

  

Stifus af Jädra

 

  

              

     

  

The oldies and goodies. (Fd Hubbare)

 

Clooney MB

  

 

Wizze:

 

Classic Hill:

 

Destiny:

 

Pralin:

 

Frodi:

Teitur:

Leo:

 

Over the Moon

 

Willy

 

 

Änglarna

Caramel:

 

Laiser:

 

Heavenly Dreams:

Doreen:

 

Quimero:

 

 

Accalon:

 

 

Flame:

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stall Hubbo´s gästbok

Hästnyheter

Hästmagasinets nyheter

Tårtlistan

  

 

Emma: 

Malin: 

Rebecka:

Ellen:

Isabelle:

Jossan:

Madde:

Annika:


Skapa flashcards