stallhubbo

Alla inlägg under september 2012

Av Stall Hubbo - 28 september 2012 11:06

Vi behöver inge mer regn nu.... Detta får vara nog!!!   Annika har tom fått sjöutsikt från köksfönstret...


Det känns som det regnat i en veckas tid nu... Igår fm fick vi se lite blå himmel och då blev man glad!! Men det varade inte speciellt länge..


Clooney & Flame har fått komma in nu, så nu är det bara unghästarna (och Bellton som står inne lite då och då beroende på väder och vind) som går kvar ute! Men de brukar få komma in och vila några timmar på dagen istället!!   

NU måste det bara sluta regna så att Annika & Wajje kan komma igång och bygga unghästarnas lösdriftshall! Men som vädret har varit den sista tiden så har de varit alldeles för geggigt och blött för att de ska kunna komma igång!!
Så nu är det dags att sätta igång och dansa soldansen!!   

Av Stall Hubbo - 25 september 2012 13:49

En trist tisdagseftermiddag som denna kan man behöva nåt att skratta åt...

Åh denna korean kanske inte kan så mkt om hästar... Men han dansar som en!!   

 

"Gangnam Style" har på bara ett par månader blivit den mest gillade popvideon i Youtubes historia

och nu dansas "hästdansen" på dansgolven världen över!! Man kanske skulle prova nästa helg...   






Av Stall Hubbo - 24 september 2012 10:53

Det var en kompis på Facebook som hade länkat till en blogg angående trafiksäkerhet för hästar!! Åh jag tyckte att den var så himla bra! Så gå in och läs ni oxå!!   


http://horseworldofcarro.wordpress.com/2012/09/20/hall-dig-pa-replangds-avstand-nar-du-passerar-mig/comment-page-1/#comment-91


Jag och Jossan var ju med om en ganska otäck grej nere i Tillberga för kanske två år sen...


Ibland kör ju folk som galningar o då brukar det räcka med att man signalerar åt dem att sänka hastigheten lite granna o så lyssnar de... Men då så kom det en fet BMW i full fart, o jag gick först o Jossan efteråt... Jag vinkade med handen/armen att han skulle sänka farten.. När jag ser att han inte sänker, gör jag det ytterligare en gång.. Inget händer utan han bokstavligen svischar förbi...
Åh 50 meter bakom oss så tvärbromsar han.. åh backar tillbaka i så hög hastighet som det bara går. Jossans häst reagerar lite granna av det konstiga ljudet som blir när man backar o kör ut rumpan i vägen. Det slutar med att han stannar och då är det ca 15 cm fr Heddans bakdel och bilens bakdörr...
Sen vevar han ner rutan och bokstavligen börjar skälla ut oss!! "Va fan är problemet?" "Ni ska fan inte gå i bredd" (Vilket vi inte gjorde!) Vi försökte prata vett med honom.. men det gick inte!!! Så jäkla sur o arg.. åh det hela slutade med "Ni får fan inte ens rida på vägarna" Åh så körde han iväg med gasen i botten...
Jag tog regnr direkt, och detta är alltså en karl som är född -55 och är VD på ett stort byggföretag här i Västerås. Stackars frun satt brevid o sa inte ett knyst.... Hur beter sig folk egentligen???


Som tur är så är både min och Jossans häst trafikvana, så de klarar av att en bil svischar förbi... Men tänk om man suttit på en unghäst, eller om det var ett barn som satt på hästen???
Man undrar ju hur det tänker?? Det behöver ju bara vara en katt som hoppar upp ur diket och skrämmer hästarna så de hoppar ut mitt i vägen?!!


När detta hände så tog hittade jag lite statistik på nätet, under 1992 och 2005 inträffade 157 olyckor mellan hästar och bilar, 201 personer var skadade bland dessa olyckor, och hela tre personer har dött!!


Frågan är om han hade kört lika fort om det stod två älgar i dikeskanten??? INTE SÅ TROLIGT!


Egentligen skulle vi kunna anmäla honom för vårdslöshet i trafiken, men istället skickade vi ett brev samt en broschyr vad som egentligen gäller i trafiken när det gäller hästar.
Läs den här:
http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_10882/ImageVaultHandler.aspx

Så ett tips till er alla som är med om något liknande, ta regnr och skicka sedan hem ovanstående broschyr till personen!! Om inte annat kanske de kan få sig en tankeställare till nästa gång de hamnar i liknande situation...


För de flesta vet inte att det till 99% av fallen så är det just trafikanten som åker dit om det inträffar en skada!!!


Detta är verkligen ett superviktigt ämne som borde diskuteras oftare!!!


Åh en sak till... nu när mörkret börjar närma sig tänk på att använda reflexer!!!

Kolla in skillnaden:

 


Passa även på att läsa ett gammalt inlägg som jag la ut förra vintern angående just mörker och reflexer:
http://stallhubbo.bloggplatsen.se/2011/11/16/6672803-morker/


Ha en bra dag och ta det lugnt i trafiken!!   

Av Stall Hubbo - 23 september 2012 21:01

Idag var det löshoppning på schemat igen!! Åh nästan alla hästar fick vara med!!   



 

Av Stall Hubbo - 19 september 2012 08:42

Vi har ju ett helt gäng unghästar i vårt stall!!   Åh jag snubblade på denna artikel på Hippson angående grammantyglar... Vad är era uppfattningar?? Lite kul och höra...


 

Linnea Ericsson: ”Jag rider aldrig utan graman”

Danska Linnea Ericsson är känd som en skicklig unghästutbildare. När Hippson träffar henne hemma på gården utanför Fredensborg, i samband med träningsreportaget till Hippson Magazine nr 5 (till prenumeranterna 20/9), passar vi på att fråga hur hon matchar sina unghästar. Dessutom berättar hon om sin i Sverige kontroversiella syn på gramantyglar.


Text: Andrea Berlin Foto: Lavaletto.se  


Hur gör du för att lyckas så bra med dina unghästar i exempelvis Falsterbo, år efter år?
- Det är faktiskt en svår fråga. Jag har under perioder haft väldigt bra unghästar, då har jag passat på att kvala dem. Men jag har aldrig planerat långt i förväg att hästarna måste dit, utan har i stället känt av under träningens gång om de har verkat kapabla. Eftersom det är en svår tävling måste de vara helt klara både träningsmässigt och mentalt. Är hästarna inte det så låter jag hellre bli, allt måste stämma, det är jätteviktigt. Dessutom vill jag hinna med att tävla dem på lite svårare tävlingsplatser innan, för att förbereda dem ordentligt. Att bara kvala in känns inte tillräckligt.  


Tycker du att championaten är ett viktigt delmål?
- Det är inte jätteviktigt, men eftersom man inte kan rida så mycket mer än unghästklasser är det kul att ha det som delmål. Jag vet dock att mina hästar kan bli lika bra ändå, oavsett om de går championaten eller inte. Det är mer en rolig tävling innan de är klara för de riktigt stora klasserna. Men de flesta hästarna blir sålda på vägen. Just nu har jag bara en häst kvar som har gått i Falsterbo. Det blir lätt så, eftersom vår verksamhet bygger på att sälja hästar efter hand.  


Hur ser träningsupplägget ut för unghästarna?

- Alla hästar går i skrittmaskin varje dag och i hage när vädret tillåter. Utöver det rids de ungefär fem dagar i veckan, ofta blir det hoppning en av dagarna. Jag försöker att planera träningen så att den blir så jämn som möjligt varje vecka, vilket innebär att jag är noggrann med att anpassa den för de hästar som är hemma medan de andra tävlar. - Har jag någon unghäst som är tittigare än andra hoppar jag den gärna fler dagar i veckan. I övrigt rider jag mycket markarbete eftersom jag trivs bäst på ridbanan. Jag är med andra ord väldigt dålig på att variera träningen. Eftersom jag är så rädd för att ramla av när jag rider ut så blir det inte av att jag gör det. På så sätt blir hästarna väldigt välridna, men samtidigt blir de lätt rädda för saker eftersom de inte får se så mycket utanför banan. Är hästarna bara fyra år vill jag maximalt rida dem tre gånger i veckan. I alla fall om de presterar bra för sin ålder, hamnar de efter i utbildningen får de naturligtvis jobbas lite mer.  


Är det någonting i din träning som skiljer sig från andras?
- Jag rider alltid med gramantyglar, även på unghästar, eftersom jag vill att hästarna ska lära sig den rätta formen direkt. Jag vill inte dra i bettet och vara hård i handen för att få hästen i form, då är det lätt att de blir okänsliga i munnen. Själv tycker jag att jag blir mycket mjukare i handen, och hästen uppfattar hjälperna lättare, om gramanen är där och hjälper till. På danska heter det "glidtygel" vilket jag tycker är ett bra ord, eftersom den glider genom bettringarna. Jag kan faktiskt inte förstå hur man generellt kan se gramanen som ett dåligt hjälpmedel, även om den används rätt. - En del hästar funkar bra när man tar av gramanen. Några vill gärna ta upp huvudet, men jag tycker inte att det gör något eftersom de har fått musklerna på rätt ställe när de har arbetat rätt i markarbetet. Hur hästen bygger muskler och hur den formas är det viktigaste. Gramanen har jag inte på för att dra ner huvudet utan för att stabilisera formen. - När jag har bommar framme och hoppar småhinder brukar jag också ha graman på, men då knäpper jag upp den vid handen - i fall att hästen skulle fastna (se bild). Då kan tygeln lätt dela på sig och glida ur av sig själv. När jag hoppar större hinder tar jag förstås av den. - Många av mina elever, även de som är orutinerade ryttare, råder jag att rida med graman. Det är något man måste lära sig när man tränar för mig. Går hästen i fel form får ryttaren ofta dra och slita mer med sin hand. Med gramanen får de i stället en känsla för hur hästen arbetar rätt och kan då fokusera på att rida mjukt. Det som kan vara risken för den orutinerade ryttaren är att man rider hästen för mycket på framdelen och får den framtung. Därför gäller det självklart att lära sig att använda hjälptygeln rätt, så att hästen bär sig på bakbenen.  


Hur tänker du när det gäller bett?
- Även på fyra- och femåriga hästar sätter jag på ett stångbett om de är hängiga i handen. Jag anser inte att åldern har betydelse för vilken utrustning man ska välja. När hästen sedan börjar bli bättre och mindre hängig byter jag till ett mildare bett.  


Vad prioriterar du mest i vardagsträningen?
- Helt klart markarbetet. Min pappa hjälper mig varje dag, från morgon till kväll på ridbanan. Vi rider tillsammans, oftast fem till sex hästar om dagen. För honom blir det aldrig något slarv, han är den absolut bästa tränaren.  


Vad tror du är det vanligaste ryttarfelet under utbildningstiden?
- Det är lätt att man skyndar på för fort och att hästarna får gå för hårt. Jag är noggrann med att låta dem vila efter en hård säsong med championat. De kan få vila helt i tre månader och bara gå i hagen hela dagarna, det är otroligt viktigt att de får återhämta sig både i kroppen och mentalt.  


Tycker du att det är skillnad på utbildningen av unghästar i Sverige jämfört med i Danmark?
- Svenskar vill gärna hoppa höga klasser med sina unghästar i slutet på säsongen, det vill säga 1,30 med en femåring och 1,40 med en sexåring. Själv vill jag aldrig hoppa dem så högt. Systemet att man måste rida felfria klasser innan man får avancera och rida mot klockan tycker jag är bra. I Danmark finns nämligen inga regler, där får man rida unghästarna i vilka klasser man vill.


Källa: http://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/linnea-ericsson-jag-rider-aldrig-utan.htm


Av Stall Hubbo - 15 september 2012 12:52

Jag har varit sugen länge på att lära mig hur Moviemaker fungerar... Jossan gör så himla fina filmer, och har blivit lite avis när jag sett hennes filmer! Så igår när jag kände mig lite trött och hängig och bara kände för att ligga i soffan tog jag mig tid!   


Så min första film blev en film om Lindos och hans första tid hos oss! Ångrar verkligen inte mitt köp!!    


Here it is!!



 



Av Stall Hubbo - 14 september 2012 20:45

Förra gången vi löshoppa så fick inte Primus va med så mkt eftersom vi i inte visste om han va löshoppad förut samt att han hade haft lite ont i ett ben...


Men idag efter att vi löshoppat Lindos & Q så tog vi ut Primus! Åh sista sprången såg riktigt bra ut!! :)


Men måste be om ursäkt för vörldens sämsta filmning! Det är inte lätt att både filma o få fram en häst i galopp samtidigt! :P



 



Presentation


Stall Hubbo som är ett mindre stall som ligger strax utanför Västerås, ca 10 min. Stallet/gården ägs av Annika och Wajje sedan 1990. Vi är ett gäng glada hästtjejer i stallet och i denna blogg kan ni läsa om oss!

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kategorier

Vädret i Hubbo

Vädret Tillberga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Ryttarna i Stall Hubbo:

Annika:

 

   

Jossan:

    

Malin:

 

Isabelle:

 

Julia:    

LInda: 

 

Madde:

  

 

 

 

 

Hästarna

Klicka på hästarnas namn så kommer info upp.

 

Bellton:

 

 

Catch the Cat

Jambo Roo  

 

Lindos MB

       

Primus Amor XF

  

Stifus af Jädra

 

  

              

     

  

The oldies and goodies. (Fd Hubbare)

 

Clooney MB

  

 

Wizze:

 

Classic Hill:

 

Destiny:

 

Pralin:

 

Frodi:

Teitur:

Leo:

 

Over the Moon

 

Willy

 

 

Änglarna

Caramel:

 

Laiser:

 

Heavenly Dreams:

Doreen:

 

Quimero:

 

 

Accalon:

 

 

Flame:

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Stall Hubbo´s gästbok

Hästnyheter

Hästmagasinets nyheter

Tårtlistan

  

 

Emma: 

Malin: 

Rebecka:

Ellen:

Isabelle:

Jossan:

Madde:

Annika:


Skapa flashcards